"Мова
– це не тільки простий символ розуміння, бо вона витворюється в певній
культурі, в
певній традиції. В такому разі мова – це найясніший вираз нашої психіки, це
найперша сторожа нашого психічного я... І поки живе мова – житиме й народ, як
національність... От чому мова завжди має таку велику вагу в національному
рухові, от чому ставлять її на перше почесне місце серед головних наших
питань"
Іван Огієнко
|
Презентація "Вислови про українську мову від видатних письменників"
https://naurok.com.ua/prezentaciya-vislovi-pro-ukra-nsku-movu
Складні випадки правопису слів зі спрощенням у групах приголосних
- Презентація до уроку. |
- шся – [с':а] (робишся – [рóбиес':а])
- ться – [ц':а] (носиться – [нóсиец':а])
- жся – [з'с'а] (розважся – [розвáз'с'а])
- чся – [ц'с'а] (не скалічся – [не скал'íц'с'а])
- шці – [с'ц'і] (ромашці – [ромáс'ц'і])
- жці – [з'ц'і] (мережці – [меирéз'ц'і])
- чці; -тці – [ц':і] (квочці – [квó ц':і])
- зж – [ж:] (зжати – [ж:áти])
- зч – [шч] (з чим – [шчим])
- здж – [жд͡ж] (з джурою – [жд͡жýройу])
- зш; - сш – [ш:] (зарісши – [зáр'іш:и])
- тч; - тш – [ч:] (братчик – [брач:ик])
І в.
Тест з теми «Фразеологія. Лексикографія»
ІІ р. 1.
Встановити відповідність між фразеологізмами та їх
значеннями.
А У чорта на болоті; Б ні за цапову душу; В ні в казці сказати, ні пером описати; Г класти зуби на полицю; Д пасти задніх |
1 Відстати.
2 Даремно.
3 Гарний.
4 Далеко.
2. Назвіть, які ви знаєте словники, визначте їх значення.
ІІІ р. 1. Фразеологічний
зворот ужитий у реченні
Вітер заснув, затих і тільки зрідка колишеться серед
земного листя (Б. Грінченко).
— Тут нашого брата справді тільки ноги й годують,— казав увечері Духнович,
гризучи на березі моря з товаришами моркву, принесену Богданом (О. Гончар).
Туманці, немов серпанки, потекли над землею по ярочках і вибалках (В.
Грінчак).
Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині (Л. Коломієць).
2. Наведіть приклади 4-5 фразеологізмів, поясніть їх
значення.
ІV р. Напишіть
міні-твір «Не бійтесь заглядати у словник», використовуючи поданий матеріал.
Б горло драти, криком
кричати, милити шию; В лежати лежнем, дурня валяти, брати на сміх;
Г зуби з’їсти, мов
муха в окропі, як білка в колесі.
5. У якому рядку
фразеологізми мають значення молодий?
А Немає гаразду в
голові, жуки в голові; Б горобеня жовтодзьобе, наробити галасу;
В молоко на губах,
курча жовтороте; Г ні пари с уст, мало ще каші з’їв.
6. У якому рядку
фразеологізм має значення говорити щось беззмістовне?
А Городити теревені,
смаленого дуба плести, химині кури розводити;
Б ковтати слова,
відкривати душу, сон рябої кобили розказувати';
В різати правду у
вічі, кидати слова, розводити балачки;
Г точити балачки, на
весь голос, не своїм голосом.
ІІ р. 1. Встановити
відповідність між фразеологізмами та їх значеннями.
А У чорта на болоті; Б ні за цапову душу; В ні в казці
сказати, ні пером описати; Г класти зуби
на полицю; Д пасти задніх |
2 Даремно.
3 Гарний.
4 Далеко.
ІІІ р. 1. Фразеологічний
зворот ужитий у реченні
Вітер заснув, затих і тільки зрідка колишеться серед земного листя (Б.
Грінченко).
— Тут нашого брата справді тільки ноги й годують,— казав увечері Духнович,
гризучи на березі моря з товаришами моркву, принесену Богданом (О. Гончар).
Туманці, немов серпанки, потекли
над землею по ярочках і вибалках (В. Грінчак).
Люблю я в рідному краю веселі
співанки пташині (Л. Коломієць).
2. Наведіть
приклади 4-5 фразеологізмів, поясніть їх значення.
ІV р. Напишіть міні-твір «Не бійтесь
заглядати у словник», використовуючи поданий матеріал
Рідне слово окрилює нас духовністю, любов’ю до пісні, до матері. Для кожного народу рідна мова — найдорожча.У мовну скарбницю нашого народу несуть красу душі й пломінь рідного слова найкращі письменники.
Обсяг
словника конкретної особи залежить від роду її занять, освіченості та
здібностей. Установлено, що мовець активно використовує майже три тисячі слів
упродовж дня, а розуміє — у десять разів більше. Щоб опанувати словесне
багатство нашої мови, потрібно користуватися словниками, дотримуватися порад
мудрого поета Максима Рильського: «Не бійтесь заглядати у словник: це пишний
сад, а не сумне провалля…»
Іван Нечуй-Левицький (тести)
ВІДЕО
https://www.youtube.com/watch?v=pHsVgYZ_QzE
Обличчя української історії. Леся Українка
10 вражаючих фактів про Лесю Українку, які мало хто знає
Надія Гураль "Чужина"
"Тіні забутих предків"
Коцюбинський Михайло
http://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1058
Масон, веган і ловелас: Ким насправді був Франко?
Життя Марії Заньковецької: як і чим жила легенда української сцени
Богдан Ступка — Кайдаш
Людмила Лобза — Кайдашиха
Валентин Тарасов — Лаврін
Т. Кришевич — Мелашка
Сергій Кучеренко — Карпо
О. Гарашук — Мотря
Тетяна Назарова — Варка
С. Дашевський — Лейба
Ю. Потапенко — Онисько
А. Барчук — волосний
Л. Чащина — Палажка
Раїса Недашківська — ігуменя
Віртуальний підручник з української літератури "Еврика!"
Тест з творчості І. Франка
http://eureka.ucoz.ua/tests/31-89-0
Немає коментарів:
Дописати коментар