! Сьогодні
Блог призначений для учнів Королівської ЗОШ та їх батьків. Думаю що блог зможе надати допомогу батькам та учням. Заходьте, читайте, діліться своїми думками і досвідом.

10 клас



  
"Мова – це не тільки простий символ розуміння, бо вона витворюється в певній культурі, в певній традиції. В такому разі мова – це найясніший вираз нашої психіки, це найперша сторожа нашого психічного я... І поки живе мова – житиме й народ, як національність... От чому мова завжди має таку велику вагу в національному рухові, от чому ставлять її на перше почесне місце серед головних наших питань"
                                                                 Іван Огієнко

Презентація "Вислови про українську мову від видатних письменників"

https://naurok.com.ua/prezentaciya-vislovi-pro-ukra-nsku-movu



 Складні випадки правопису слів зі спрощенням у групах приголосних
- Презентація до уроку.

http://nico-ukr.at.ua/news/urok_ukrajinskoji_movi_v_10_kla
Зміни приголосних. Складні випадки.

- шся – [с':а] (робишся – [рóбиес':а])

- ться – [ц':а] (носиться – [нóсиец':а])

- жся – [з'с'а] (розважся – [розвáз'с'а])

- чся – [ц'с'а] (не скалічся – [не скал'íц'с'а])

- шці – [с'ц'і] (ромашці – [ромáс'ц'і])

- жці – [з'ц'і] (мережці – [меирéз'ц'і])

- чці; -тці – [ц':і] (квочці – [квó ц':і])

- зж – [ж:] (зжати – [ж:áти])

- зч – [шч] (з чим – [шчим])

- здж – [жд͡ж] (з джурою – [жд͡жýройу])

- зш; - сш – [ш:] (зарісши – [зáр'іш:и])

- тч; - тш – [ч:] (братчик – [брач:ик])

Матеріали з фонетики

КОНТРОЛЬНА РОБОТА. ТЕСТ

І в. Тест з теми «Фразеологія. Лексикографія»

1.З’ясуйте, у якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами:
а) читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому;
б) кінець уроку, пекти картоплю, відчинені двері, чужа праця;
в) засипати вугілля, брати воду, говорити правду, гнути гілку;
г) читати по очах, пекти раків, з відкритим серцем, западати в душу.
2. Визначте, у якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд;
а) без вогню пекти, байки правити, багато брати на себе, зронити сльозу;
б) теревені правити, оповідати сон рябої кобили, боби розводити, плести сухого дуба;
в) зробити хибний крок, зривати завісу, зорі знімати з неба, обіцяти золоті гори;
г) міряти лозиною, наклеювати ярлики, на ногах не стояти, передбачати події.
3. Виберіть фразеологізм, який має значення «кого-небудь щось постійно хвилює, турбує, мучить, завдає душевного болю»:
а) кішці смішки, а мишці слізки; б) черв’ячок точить;
в) зав’яз пазурець, і пташці кінець; г) пробігла чорна кішка.
4. Назвіть рядок, у якому подано синоніми до фразеологічного звороту стявши голову, за волоссям не плачуть:
а) головою лягти; на голову виший; б) чуб дарма, як голови нема; пропав кінь, і вузду кинь; в) покласти голову; проторохтіти головою; г) головою важити; голова як решето.
5. З’ясуйте, у якому рядку всі фразеологізми мають однакове значення:
а) носа не показувати, нема живої душі, за тридев’ять земель;
б) зганяти з світу, вішати собак, з легкої руки;
в) живіт присох до спини, крихти в роті не було, ріски в рот не брати;
г) ворожити на бобах, вити вовком, дати звістку про себе.
6. Назвіть фразеологізм, який є антонімом до вислову ревма ревіти:
а) рвати і метати; б) рвати на шматки; в) ревно любити; г) реготи справляти.
7. Пригадайте, шо означає запозичений фразеологізм селя ві:
а) таке життя; б) з самого початку; в) невідома земля; г) чиста дошка.

ІІ р. 1. Встановити відповідність між фразеологізмами та їх значеннями.

А  У чорта на болоті; Б  ні за цапову душу; В  ні в казці сказати, ні   пером описати; Г   класти зуби на полицю; Д  пасти задніх

1  Відстати.    

2  Даремно.    

3  Гарний.      

4  Далеко.      

 

2. Назвіть, які ви знаєте словники, визначте їх значення.

ІІІ р. 1. Фразеологічний зворот ужитий у реченні

Вітер заснув, затих і тільки зрідка колишеться серед земного листя (Б. Грінченко).

— Тут нашого брата справді тільки ноги й годують,— казав увечері Духнович, гризучи на березі моря з товаришами моркву, принесену Богданом (О. Гончар).

Туманці, немов серпанки, потекли над землею по ярочках і вибалках (В. Грінчак).

Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині (Л. Коломієць).

2. Наведіть приклади 4-5 фразеологізмів, поясніть їх значення.

ІV р. Напишіть міні-твір «Не бійтесь заглядати у словник», використовуючи поданий матеріал.


ІІ в.                           Тест з теми «Фразеологія. Лексикографія»
1.Укажіть рядок, у якому фразеологізми становлять синонімічний ряд:
а) нестися високо вгору, ні в тин ні в ворота, сісти на мілину, терпець урвався;
б) теревені правити, збити з пантелику, ні за холодну воду не братися, облизня піймати; в) нуль без палички, пальці гритги, підставляти ногу, пороги оббивати;
г) дзвін великий лить, брехні справляти, замилювати очі, напускати туману
2. Знайдіть рядок фразеологізмів власне українського походження:
а) альфа і омега, голос волаючого в пустелі, жити манною небесною;
б) закопувати талант у землю, вовк в овечій шкурі, побиття немовлят;
в) гарбуза дістати, світ макітриться, не до жартів;
г) Геркулесові стовпи, дамоклів меч, драконівські закони.
3. Знайдіть рядок фразеологізмів з античної міфології, шо стали інтернаціональними.
а) вхопити шилом патоки, тягар на душі, кермо влади, аж за вухами лящить;
б) відрізана скиба, журба сушить, завертати голоблі, сідати в калошу;
в) Авгієві стайні, ахіллесова п’ята, бездонна бочка, гордіїв вузол;
г) вмивати руки, за царя Панька, горобина ніч, в очах зеленіє.
4. У якому рядку всі фразеологізми становлять синонімічний ряд? 
А Кривити душею, крутити хвостом, надягати овечу шкуру;

Б горло драти, криком кричати, милити шию; В лежати лежнем, дурня валяти, брати на сміх;

Г зуби з’їсти, мов муха в окропі, як білка в колесі.

5. У якому рядку фразеологізми мають значення молодий?

А Немає гаразду в голові, жуки в голові; Б горобеня жовтодзьобе, наробити галасу;

В молоко на губах, курча жовтороте; Г ні пари с уст, мало ще каші з’їв.

6. У якому рядку фразеологізм має значення говорити щось беззмістовне?

А Городити теревені, смаленого дуба плести, химині кури розводити;

Б ковтати слова, відкривати душу, сон рябої кобили розказувати';

В різати правду у вічі, кидати слова, розводити балачки;

Г точити балачки, на весь голос, не своїм голосом.

ІІ р. 1. Встановити відповідність між фразеологізмами та їх значеннями.

А  У чорта на болоті; 

Б  ні за цапову душу;

В  ні в казці сказати, ні   пером описати;

Г   класти зуби на полицю;

Д  пасти задніх

1  Відстати.    

2  Даремно.    

3  Гарний.      

4  Далеко.      

 2. Назвіть, які ви знаєте словники, визначте їх значення.

ІІІ р. 1. Фразеологічний зворот ужитий у реченні

Вітер заснув, затих і тільки зрідка колишеться серед земного листя (Б. Грінченко).

— Тут нашого брата справді тільки ноги й годують,— казав увечері Духнович, гризучи на березі моря з товаришами моркву, принесену Богданом (О. Гончар).

Туманці, немов серпанки, потекли над землею по ярочках і вибалках (В. Грінчак).

Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині (Л. Коломієць).

2. Наведіть приклади 4-5 фразеологізмів, поясніть їх значення.

ІV р. Напишіть міні-твір «Не бійтесь заглядати у словник», використовуючи поданий матеріал

Рідне слово окрилює нас духовністю, любов’ю до пісні, до матері. Для кожного народу рідна мова — найдорожча.У мовну скарбницю нашого народу несуть красу душі й пломінь рідного слова найкращі письменники. 

Обсяг словника конкретної особи залежить від роду її занять, освіченості та здібностей. Установлено, що мовець активно використовує майже три тисячі слів упродовж дня, а розуміє — у десять разів більше. Щоб опанувати словесне багатство нашої мови, потрібно користуватися словниками, дотримуватися порад мудрого поета Максима Рильського: «Не бійтесь заглядати у словник: це пишний сад, а не сумне провалля…»

Творчість Панаса Мирного


Іван Нечуй-Левицький (тести)


Тести з відповідями на тему життя та творчості Івана Нечуя-Левицького. Вони охоплюють запитання з біографії письменника, а також питання з творів, як:
- Кайдашева сім’я; - Бурлачка; - Князь Єремія Вишневецький. Тестування в режимі онлайн ви можете пройти на сторінці https://ukrtesti.com/ivan-nechuj-levi...
https://www.youtube.com/watch?

ВІДЕО
https://www.youtube.com/watch?v=pHsVgYZ_QzE

Обличчя української історії. Леся Українка




10 вражаючих фактів про Лесю Українку, які мало хто знає



Надія Гураль "Чужина"



"Тіні забутих предків"

Коцюбинський Михайло


http://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1058



Масон, веган і ловелас: Ким насправді був Франко?


Життя Марії Заньковецької: як і чим жила легенда української сцени



«КАЙДАШЕВА СІМ'Я»
КІНОФІЛЬМ
Екранізація безсмертної повісти Івана Нечуя-Левицького, виконана кінооб'єднанням «Консорціюм «Козак» у 1993 році.
Режисер – Володимир Городько.

Ролі грали:
Богдан Ступка — Кайдаш
Людмила Лобза — Кайдашиха
Валентин Тарасов — Лаврін
Т. Кришевич — Мелашка
Сергій Кучеренко — Карпо
О. Гарашук — Мотря
Тетяна Назарова — Варка
С. Дашевський — Лейба
Ю. Потапенко — Онисько
А. Барчук — волосний
Л. Чащина — Палажка
Раїса Недашківська — ігуменя


Енциклопедія життя і творчості Лесі Українки
http://www.l-ukrainka.name/uk/Gallery/LUkrainka.html



Віртуальний підручник з української літератури "Еврика!"

Тест з творчості І. Франка
http://eureka.ucoz.ua/tests/31-89-0






Презентація. 10 клас. Лексикологія.

http://www.myshared.ru/slide/1045252/




Немає коментарів:

Дописати коментар